Friday 20 February 2015

Bersugi /Bersiwak


Bersugi (Bersiwak)

Bersugi atau bersiwak adalah suatu perbuatan bagi membersihkan mulut dan gigi.

Bersugi hukumnya adalah sunat dan masanya ialah bila-bila masa tetapi masa yang paling dituntut ialah setelah bangun dari tidur, ketika hendak mendirikan sembahyang, ketika hendak membaca Al-Quran dan ketika berubah bau mulut.

Alat untuk bersugi ialah tiap-tiap sesuatu yang suci dan kesat seperti berus gigi, kayu arak (siwak), rotan maggar kelapa dan lain-lain.


Hadith Rasullullah S.A.W tentang bersugi:

   Dari Aisyah r.a.h, “Sesungguhnya Nabi S.A.W telah bersabda bersugi itu membersihkan mulut dan mendapat redha dari Tuhannya”. (Riwayat Baihaqi).

    Dari Abu Hurairah r.a.h dari Nabi s.a.w telah bersabda: “Kalau tidaklah akan menyusahkan umatku akan aku suruh mereka bersugi pada tiap-tiap waktu ketika berwudhuk”. (Riwayat Ahmad)


Cara perlaksanaan bersugi hendaklah dengan tangan kanan dan dimulakan dengan sebelah kanan mulut dan terus dilakukan atas langit-langit mulut dengan perlahan-lahan serta ke atas gusi dan gigi.

Antara kelebihan bersugi / bersiwak :

 - Sebagaimana sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud:

“Dua rakaat sembahyang dengan bersugi itu terlebih baik pahalanya daripada tujuh puluh rakaat sembahyang dengan tidak bersugi”.

- Dapat menambahkan akal
   - Dapat mencerahkan mata
   - Melambatkan tumbuh uban
  - Dapat menggandakan pahala
   - Dapat mengucapkan Syahadah tatkala hampir ajal


Kayu Sugi
RM3 each







Istiqamah
016-665 1059





No comments:

Post a Comment